• Elkaar in duo's bevragen over aannames en misconcepties (bijv. 'studenten leren alleen als het moet', 'studenten stellen zo lang mogelijk uit'). Gebruik jouw eigen aannames en/ of maak gebruik van de voorbeelden. Links / hulpmiddelen: Voorbeeld stellingen [...]

    Kwaliteit

    Voor wie

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    ,

    Student-betrokkenheid

    ,

    Doel/thema

  • Maak een actiekalender met bijvoorbeeld: kwaliteitszorg (wanneer ga je wat evalueren van je toetsing, wanneer ga je studenten betrekken etc), jouw eigen professionalisering en/of de professionalisering van een team (jouw moduleteam, onderwijsteam, examencommisie, toetscommissie). Zorg dat je daarbij aandacht hebt  [...]

    Kwaliteit

    ,

    Voor wie

    ,

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    Student-betrokkenheid

    ,

    Doel/thema

  • Heb je een vraag over toetsing? of ben je op zoek naar inspiratie? Met deze activiteit bibliotheek kan je alle kanten op: Boek lezen. Blog lezen. Artikel lezen. Filmpje kijken. Toetssite bekijken. Webinar volgen. Week van JOU bijwonen. Op [...]

    Kwaliteit

    , , ,

    Voor wie

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    , , ,

    Student-betrokkenheid

    Doel/thema

    ,

  • Check jouw eigen opvattingen, ervaringen, jouw rol-/taak-/verantwoordelijkheden bij jouw collega's: maak een persoonlijke checklistje en check deze bij ten minste 3 collega's. Je kan het gesprek over jouw opvattingen voeren, je kan jouw opvattingen vanuit een ander perspectief bekijken [...]

    Kwaliteit

    Voor wie

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    Student-betrokkenheid

    Doel/thema

    ,

  • Vorm een groepje, bijvoorbeeld met docenten met wie je gezamenlijk de BKE of SKE hebt gedaan, en organiseer met enige regelmaat een bijeenkomst.

    Kwaliteit

    Voor wie

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    Student-betrokkenheid

    Doel/thema

    , ,

  • Houd een periode een dagboek bij over een toetsvraagstuk of over bijvoorbeeld jouw beoordelingsprocessen. Gebruik een eigen leervraag. Gebruik na deze periode jouw dagboek om te reflecteren op jouw leervraag. Je kan ook met meerdere collega's een dagboek bijhouden [...]

    Kwaliteit

    Voor wie

    ,

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    Student-betrokkenheid

    Doel/thema

  • Dromen: wat zou je doen als... er helemaal geen kaders waren; als je helemaal opnieuw mocht beginnen met je vak/toets/taken? Wat zegt dit over je opvattingen? ​Wat heb je nodig voor een eerste stap om van je droom werkelijkheid [...]

    Kwaliteit

    , , ,

    Voor wie

    ,

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    Student-betrokkenheid

    ,

    Doel/thema

    ,

  • Maak een enquête over toetsbekwaamheid en neem die af bij collega’s/studenten/etc en reflecteer op de uitkomsten.

    Kwaliteit

    Voor wie

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    Student-betrokkenheid

    ,

    Doel/thema

    , ,

  • Speel eens een Escaperoom over toetsing met je team. Je kan er een zelf maken of een bestaande uitvoeren. Links / hulpmiddelen: Escaperoom Toetsing

    Kwaliteit

    ,

    Voor wie

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    Doel/thema

  • Experimenteer met een nieuwe toetsvorm, betrek daarbij studenten. Tip: hou het klein! Links / hulpmiddelen: Voorbeeld klein experiment inzetten peerfeedback

    Kwaliteit

    ,

    Voor wie

    ,

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    , ,

    Student-betrokkenheid

    Doel/thema

  • Spel een feedback spel. Links / hulpmiddelen: Leren van Toetsen - toolkit 4 feedback oefeningen die je kan gebruiken voor feedback over jouw toetsbekwaamheid Speel een bestaand spel en bespreek wat de uitkomsten betekenen voor jouw toetsbekwaamheid [...]

    Kwaliteit

    ,

    Voor wie

    ,

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    Student-betrokkenheid

    ,

    Doel/thema

    ,

  • Maak een filmpje of kennisclip over een eigen toetsactiviteit of vraagstuk: bijv. een peerfeedbackactiviteit, een presentatie die beoordeeld wordt, een performance assessment of bijvoorbeeld over beoordelaarseffecten. Links / hulpmiddelen: Voorbeeld filmpje - we love toetsing [...]

    Kwaliteit

    ,

    Voor wie

    ,

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    Student-betrokkenheid

    ,

    Doel/thema

    ,

  • Beschrijf minimaal drie blunders voor in jouw portfolio. Wat heb je daarvan geleerd? Laat je inspireren door de link. Links / hulpmiddelen: Instituut voor faalkunde

    Kwaliteit

    Voor wie

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    Student-betrokkenheid

    Doel/thema

  • Gluur bij de buren en dan het liefst bij 'buren' die het heel anders doen. Ga bijvoorbeeld op groepsexcursie: samen naar een andere (of je eigen) school en samen praten over toetsing; reflecteren met andere niet voor de hand [...]

    Kwaliteit

    , , ,

    Voor wie

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    Student-betrokkenheid

    ,

    Doel/thema

    ,

  • Wissel goede toets-/beoordelingsvoorbeelden uit met elkaar of schrijf eens een blog over een succes binnen jouw opleiding.

    Kwaliteit

    , , ,

    Voor wie

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    Doel/thema

    , ,

  • Ga in een beperkte tijd met elkaar samen een probleem oplossen of een ontwerp maken. Zorg dat alle stakeholders meedoen. Links / hulpmiddelen: Tips voor het organiseren van een hackathon

    Kwaliteit

    , , ,

    Voor wie

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    Student-betrokkenheid

    Doel/thema

    ,

  • Wissel halfproducten met elkaar uit en kijkt wat er gebeurt. Zorg dat het zeker nog niet 'af' is zodat er ruimte is voor het opnemen van de feedback in de doorontwikkeling. Voer het gesprek over aannames, opvattingen, ervaringen, misconcepties. [...]

    Kwaliteit

    ,

    Voor wie

    ,

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    ,

    Student-betrokkenheid

    ,

    Doel/thema

    , ,

  • Brainstorm met de studenten hoe de ideale toets eruit zou zien en hoe de ideale beoordeling (inclusief beoordelaar) eruit zou zien. Links / hulpmiddelen: Maak een brainstorm alfabet: bij elke letter een element

    Kwaliteit

    Voor wie

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    ,

    Student-betrokkenheid

    ,

    Doel/thema

    , ,

  • Draai (als SKE-er) mee in een interne audit.

    Kwaliteit

    , ,

    Voor wie

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    Student-betrokkenheid

    Doel/thema

    ,

  • Maak een aantal open vragen over toetsing of over toetsbekwaamheid en stel deze aan collega’s/studenten/etc. of aan een groepje, bijvoorbeeld aan een groepje studenten over een toets (afname/ resultaat) en/ of beoordelaar. Bedenk welke vragen je kan gebruiken om door te vragen of gebruik [...]

    Kwaliteit

    Voor wie

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    ,

    Student-betrokkenheid

    ,

    Doel/thema

    , ,

  • Zeg ja tegen nieuwe uitdagingen; ga doelgericht op zoek naar nieuwe ervaringen. Speel bijvoorbeeld een power game: geef studenten een ticket voor een toetsopdracht met vorm naar keuze. Bedenk een uitdaging voor elkaar en probeer dat een hele dag [...]

    Kwaliteit

    ,

    Voor wie

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    Student-betrokkenheid

    ,

    Doel/thema

    ,

  • Organiseer of neem deel aan een journal club. Bespreek bijvoorbeeld een artikel of juist verschillende artikelen, maar ook een site die jullie bekeken hebben, of een congres dat jullie bezocht hebben. Wat neem jij mee van de anderen en [...]

    Kwaliteit

    ,

    Voor wie

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    ,

    Student-betrokkenheid

    ,

    Doel/thema

    , ,

  • Hoe ziet de studentreis eruit door het toetsprogramma? Wat betekent dat voor een willekeurige week? Wat zijn voor de student best practices, waar halen ze hun motivatie uit, wat zijn pieken en dalen, waar maakt het programma verschil, hoe [...]

    Kwaliteit

    ,

    Voor wie

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    ,

    Student-betrokkenheid

    ,

    Doel/thema

    ,

  • Maak een plakmuur waarop iedereen eigen fijne en goede toetservaringen kan plaatsen en je deze met elkaar kan uitwisselen. Bijvoorbeeld bij het koffiezet apparaat. Het kan ook online in bijvoorbeeld Padlet. Dit kan ook met intervisie. [...]

    Kwaliteit

    ,

    Voor wie

    ,

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    Student-betrokkenheid

    ,

    Doel/thema

    ,

  • Maak een overzicht van wie jij bent als toetsbekwame docent/ toetsdeskundig team. Maak of bespreek een toets CV / collage/ filmpje/ mindmap / toetsfunctieprofielen/ rollen in je team. Beantwoord de vraag: hoe zijn jullie toetsbekwaam en hoe werken jullie [...]

    Kwaliteit

    Voor wie

    ,

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    Student-betrokkenheid

    Doel/thema

    ,

  • Observeer eens bij de afname van (een deel van) je eigen toets, observeer bij de praktijktoetsen bij een collega. Waar gaan de ogen rollen? Waar wordt er gezucht?

    Kwaliteit

    Voor wie

    Uitwerking beschikbaar

    Geschatte duur opdracht

    Student-betrokkenheid

    Doel/thema