Hieronder vind je het voorlopige overzicht per dag van alle (digitale) workshops die plaatsvinden tijdens deze digitale Week van Toetsbekwaamheid. Je kunt rechtstreeks deelnemen via de Teams-links in de rechterkolom.
Maandag 17 maart
10:00-10:45
Wil je een gedragen visie op leren, opleiden en toetsen ontwikkelen? Ontdek hoe met onze infographic!
Je gaat een proces begeleiden om tot een visie op onderwijs te komen. Je bent benieuwd welke keuzes je kunt maken om dit traject weloverwogen in te richten. Gebaseerd op onze ervaringen in het hoger onderwijs, hebben we een infographic ontwikkeld die jou begeleidt in het creëren dit proces. We schetsen het proces om tot een gedragen visie te komen en doen suggesties voor tools en werkvormen die je in dit proces kunt inzetten. Tijdens deze sessie laten we je de infographic zien en gaan we graag met je in gesprek over hoe je deze kunt toepassen in jouw eigen organisatie.
Marion van de Wijdeven, adviseur en trainer team kwaliteiten van leraren Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Roel Grol, associate lector team kwaliteiten van leraren Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Elvira Folmer, senior onderzoeker team kwaliteiten van leraren Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
11:00-11:45
Wil je de kwaliteit van toetsing naar een hoger niveau tillen? Ontdek de kracht van de Toetsweb-Scan!
De Toetsweb-Scan: misschien heb je er al eens van gehoord, misschien is deze nog nieuw voor je? De scan helpt jou en je collega’s om meer grip te krijgen op de wijze waarop jullie aan de kwaliteit van toetsing werken in jullie opleiding (hoger onderwijs). Eerdere pilotversies hebben we onderzocht op onder meer bruikbaarheid en inmiddels hebben we de scan doorontwikkeld op basis van deze onderzoeksresultaten. Tijdens de workshop gaan we kort in op het ontstaan van de Toetsweb-Scan, op het onderzoek dat we uitgevoerd hebben en op de doorontwikkeling die daarop volgde. Uiteraard gaan we ook met de scan zelf aan de slag en is er volop ruimte voor vragen. Kun je niet wachten? Kijk dan op www.toetsweb.nl
Marion van de Wijdeven, adviseur en trainer team kwaliteiten van leraren Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
14:00-15:00
Transforming Group Dynamics: Integrating Generative AI into Group Work in an Introductory Research Methods Course
Let op: Deze sessie is in het Engels (This session will be held in English)
This presentation introduces our redesign of group assignments in an undergraduate Introductory Research Methods course. We begin by summarizing policy trends from the literature on generative AI and its role in group work. Next, we apply key design principles to effectively integrate generative AI into student collaboration, using a case study. We will also present instructional design before and after applying these principles. Finally, we showcase specific tasks that integrate generative AI to enhance group learning and research skills (with an emphasis on scientific responsibility).
Irem Bezcioğlu-Göktolga, Assistant Professor, Tilburg University (presenter)
Ya-Ping (Amy) Hsiao, Senior Assessment Specialist & Teacher Trainer, Tilburg University (co-presenter)
15:00-15:45
Systeem voor assessmentevaluatie (SVA)
In het beroepsonderwijs ligt steeds meer nadruk op de ontwikkeling van wendbare vaardigheden en competenties, die ingezet worden in authentieke beroepssituaties. Daarbij is ook een groeiende focus te zien op authentieke toetsen; toetsen waarmee de beheersing van meerdere vaardigheden tegelijk of complexe vaardigheden (professionele competenties zoals het kunnen doen van onderzoek, lesgeven of het stellen van een diagnose) worden gemeten, die een grote variatie van bewijsmateriaal vereisen. Het waarborgen van de kwaliteit van deze toetsen is echter een uitdaging en een systeem voor het in kaart brengen en verbeteren van die kwaliteit is wenselijk. Bestaande systemen zoals COTAN en RCEC bieden daarbij onvoldoende handvatten.
Tijdens deze sessie wordt het Systeem voor Assessment Evaluatie (SVA) gepresenteerd. Het doel van dit systeem is het evalueren van de kwaliteit van een zelfontworpen assessment om op basis daarvan vervolgacties te formuleren waarmee die kwaliteit verhoogd kan worden.
De sessie is bedoeld voor professionals die regelmatig bezig zijn met het in kaart brengen of verhogen van de kwaliteit van toetsen zoals leden van een toets- of examencommissie.
Barbara Spieringhs, docent en trainer lerarenopleiding, Fontys Hogescholen
Peggy de Jong, hoofddocent Ondernemerschap & Retail Management, Hogeschool van Arnhem & Nijmegen
15:00-16:00
Toetsen, tentamineren en examineren in de toekomst: let’s team up! / ondertitel: introductie Npuls team Digitaal toetsen en ontwikkelen
In januari 2025 is het team Digitaal toetsen en ontwikkelen (DTO) gestart bij Npuls. Het DTO-team werkt samen met instellingen in het mbo, hbo en wo aan het realiseren van een digitaal ondersteund, veilig en betrouwbaar toetsproces dat de ontwikkeling van de lerende stimuleert en de kwaliteit en wendbaarheid van het onderwijs verhoogt. De komende twee jaar staan verschillende projecten op het gebied van toetsvisie, toetsen&leren, digitaal tentamineren en examineren en het technische toetslandschap op de planning. Sandra, Evelien, Ilonka en Amber, de themalijntrekkers in het team, vertellen waar ze mee aan de slag gaan en wat dit oplevert voor instellingen. Daarna is er ruimte om vragen te stellen en dingen uit te wisselen. Hanna Emmering is communitymanager.
Hanna Emmering, Communitymanager NPULS Sandra Broekman, Trekker Themalijn Toetsen en leren NPULS Evelien Westerbeek van Eerten, Trekker Themalijn Digitaal examineren en tentamineren NPULS Ilonka van Meenen, Trekker Themalijn Grip op toetslandschap Npuls Amber de Wilde, Trekker Themalijn Toetsen vanuit visie Npuls
|
16:00-17:00
Examencommissies in het Voortgezet Onderwijs; Zorgen voor Borgen
Tijdens deze workshop bespreken we kort de positionering van de examencommissie in de toetsorganisatie en gaan we aan de slag met casuïstiek. We wisselen ervaringen uit en bespreken mogelijke oplossingen voor knelpunten.
Ellis Eerdmans, Trainer & Adviseur Cito bv.
Dinsdag 18 maart
11:00-12:00
Landelijk onderzoek kwaliteit schoolexamens: Denk mee met het onderzoeksteam!
CitoLab is in opdracht van het ministerie van OCW bezig met een landelijk onderzoek naar de kwaliteit van schoolexamens. We proberen inzicht te krijgen in wat er al goed gaat en wat er nog beter kan. Dit doen we door middel van evaluaties van schoolexamen-materiaal door toetsdeskundigen en door middel van vragenlijsten voor docenten en voor leden van de examencommissie. We zullen tijdens de sessie een korte uitleg geven over het onderzoek en daarna met de groep een kleine selectie vragen uit de vragenlijst middels een interactieve quiz beantwoorden. We hopen dat we hiermee de discussie over hoe we schoolexamens beter kunnen maken nog meer aanzwengelen!
dr. Bas Hemker, Onderwijskundig Onderzoeker CitoLab, Stichting Cito
dr. Max van Haastrecht, Onderwijskundig Onderzoeker CitoLab, Stichting Cito
Presentatie volgt.
12:00-13:00
Feedback door een Culturele Lens: Bewustwording en Dialoog in het Onderwijs
Na een korte introductie van het onderwerp, gaan we met elkaar in gesprek over de rol van onze culturele referentiekaders in allerlei aspecten van feedbackprocessen, zoals bijvoorbeeld het geven van feedback, verifiëren hoe feedback ontvangen wordt, de aard en taal van feedback maar ook in het fenomeen feedbackprocessen of formatief evalueren op zichzelf.
Mirjam Nelis, docentopleiding Beeldende Kunst en Vormgeving & Student Master Toetsdeskundige, Fontys Hogescholen
15:00-15:50
Maak kennis met ToetsAnalyser – Jouw gratis tool voor betere toetsanalyse
Ben je op zoek naar een manier om je toetsen eenvoudig en effectief te analyseren? Hoe betrouwbaar zijn jouw cijfers eigenlijk? Wil je inzicht krijgen of een cijfer 4 op je toets misschien een 7 had kunnen zijn?
In deze online meeting van 45-60 minuten introduceren we ToetsAnalyser, een gratis tool die speciaal is ontwikkeld om docenten te ondersteunen bij het analyseren van toetsresultaten. Met ToetsAnalyser krijg je direct inzicht in de kwaliteit van je toets, de betrouwbaarheid van je cijfers en de invloed van cesuurbepaling.
Ook als je nog nooit van ToetsAnalyser hebt gehoord, kun je je aanmelden via toetsanalyser.mometrie.nl. Daar kun je alvast de tool ontdekken door twee introductievideo’s te bekijken of oefenbestanden te downloaden.
Tijdens de sessie laten we je zien hoe ToetsAnalyser werkt en hoe je het direct kunt toepassen in jouw dagelijkse onderwijspraktijk. Mis deze kans niet om je toetsanalyse naar een hoger niveau te tillen en betere beslissingen te nemen op basis van betrouwbare cijfers!
Monika Vaheoja, psychometricus/ docent /adviseur, MometRie, Toetsrevolutie, docent Master Toetsdeskundige bij Fontys Hogescholen
Presentatie volgt.
Woensdag 19 maart
10:00-10:45
De kracht van het jaarverslag van de examencommissie
Veel examencommissies in zowel het mbo als hbo worstelen met de vraag: wat moet er in het jaarverslag? Hoe uitgebreid moet het zijn? En voor wie is het relevant en interessant? Tijdens deze sessie laten we zien hoe het jaarverslag een krachtig instrument kan zijn.
We bespreken de functies van het verslag, de verschillende belanghebbenden en de essentiële inhoud. Door deze aspecten inzichtelijk te maken, helpen we examencommissies om niet alleen aan de wettelijke verplichtingen te voldoen, maar ook om het jaarverslag te benutten als een middel voor kwaliteitsverbetering en verantwoording.
Wil jij meer grip krijgen op het jaarverslag van jouw examencommissie? Sluit je aan en ontdek hoe je het verslag effectief inzet!
Peter Marchal, docent & lid examencommissie, ROC Graafschap College)
Marleen Rijnberg, docent & voorzitter examencommissie, Associate degrees Academie
11:00-12:00
Examencommissies in het Voortgezet Onderwijs; Zorgen voor Borgen?
Tijdens deze workshop bespreken we kort de positionering van de examencommissie in de toetsorganisatie en gaan we aan de slag met casuïstiek. We wisselen ervaringen uit en bespreken mogelijke oplossingen voor knelpunten.
Joost Godschalk, Trainer & Adviseur Cito bv
Donderdag 20 maart
14:00-14:45
Initiële schema’s die engineering studenten vormen bij gebruik van ChatGPT als instrument tijdens het leren
In deze sessie bespreken we een interviewstudie over het gebruik van ChatGPT door engineering studenten. Met behulp van Vergnaud’s concept van “schema’s” hebben we drie interviews met engineering studenten geanalyseerd, die waren begonnen met het gebruik van ChatGPT. De resultaten tonen dat zij ChatGPT gebruikten in drie domeinen: (a) in wiskunde/techniek; (b) voor algemene academische doeleinden; en (c) in het persoonlijke leven. In domein (a) gebruikten de studenten ChatGPT om hun conceptueel begrip te bevorderen, alternatieve modelleerstrategieën te vinden, wiskundige modellen te vertalen naar computercode en om deze computercode te optimaliseren. De studenten ontwikkelden een kritische houding ten opzichte van de beperkingen van ChatGPT. Voor sommige studenten werd ChatGPT een co-agent tijdens het leren, een interactieve bron waarmee de studenten hun ideeën konden bespreken. Er lijkt hier sprake van een positief voorbeeld van hoe ChatGPT kan bijdragen aan student agency in het onderwijs en de ontwikkeling van kennis kan ondersteunen. Zie ook het artikel: https://doi.org/10.1007/s40751-025-00169-w
Zeger-jan Kock, docent bij Fontys engineering en Fontys educatie (lerarenopleiding Tilburg).
Vrijdag 21 maart
10:00-11:00
Borging in programmatisch toetsen: controle en vertrouwen
De verschuiving naar programmatisch toetsen brengt fundamentele veranderingen met zich mee voor examencommissies. Grote onderwijseenheden, leeruitkomsten als leidraad en portfolio-assessments als toetsvorm vragen om een kritische herbezinning: zijn de huidige borgende instrumenten nog toereikend?
Het doel van de sessie: verkennen hoe examencommissies grip kunnen krijgen en houden op de kwaliteit van toetsing en besluitvorming. Hoe zit het bijv. met de balans tussen borgen en vertrouwen, de rol van borgende instrumenten en welke instrumenten en praktische werkwijzen zijn zinvol om de kwaliteit van het toets- en onderwijssysteem te onderzoeken?
Tim Gerbrands, Voorzitter examencommissie Fontys Paramedisch, Fontys Hogescholen
11:00-12:00
Het gebruik van peerfeedback in high-stakes beslismomenten: in gesprek
Feedback speelt een belangrijke rol binnen programmatisch toetsen, waaronder peerfeedback. Peerfeedback lijkt echter met name aandacht te krijgen in de leerfunctie. Waarom zou peerfeedback (g)een onderdeel zijn van de high-stakes beslissing? Wat is er nodig om twijfels over de kwaliteit van de peerfeedback weg te nemen?
Vanuit het leernetwerk programmatisch toetsen is er onderzoek gedaan naar de rol van peerfeedback binnen de high-stakes beslismomenten. Tijdens deze sessie worden de resultaten van het onderzoek kort gepresenteerd en daarna gaan we in gesprek over de rol van peerfeedback binnen high-stakes beslismomenten aan de hand van gesprekskaarten. Deze gesprekskaarten kunnen vervolgens ook worden ingezet binnen de eigen opleiding om te komen tot ontwerpkeuzes t.a.v. het gebruik van peerfeedback in de high-stakes beslismomenten, aansluitend bij de visie op leren en toetsen.
Barbara Spieringhs, docent en trainer lerarenopleiding, Fontys Hogescholen
Xandra Janssen, onderwijskundige bij Fontys Paramedisch, Fontys Hogescholen
13:00-14:30
Het gebruik van afbeeldingen in toetsitems: Doelgericht ontwerpen voor betere toetsing
Afbeeldingen in toetsitems kunnen een vraag ondersteunen, authentieker of aantrekkelijker maken, maar ook moeilijker of juist makkelijker. Dit is op zichzelf niet goed of slecht, zolang het past bij het construct dat je wilt meten.
In deze interactieve workshop gaan we dieper in op de doelen van multimedia-gebruik in toetsing. Na een korte introductie analyseren deelnemers een reeks toetsitems en categoriseren ze het gebruik van multimedia. We bespreken hun keuzes en vergelijken deze met onze eigen categorisering en onderzoeksresultaten.
Jorik Arts, associate lector technology enhanced learning and assessment, Fontys hogescholen
Andrienne Kerckhoffs, Phd kandiddaat, Open Universiteit- online learning and Instruction
14:00-15:00
Webapplicatie bouwen in Bolt.new: Live, interactief en direct toepasbaar in het onderwijs!
In deze workshop gaan we samen – stap voor stap – een webapplicatie bouwen met behulp van Bolt.new. Deelnemers kunnen live prompts aandragen, waardoor de app direct inspeelt op échte onderwijsvragen en -behoeften. We zetten de webapplicatie meteen online, zodat iedereen in onderwijsland er gratis gebruik van kan maken. Ter inspiratie laten we voorbeelden zien van eerder gemaakte websites, zoals sociogen.eu, transcripecompanion.eu, ailiteracycompanion.eu, feedbackcompanion.eu en partypooperjeeps.eu. De sessie wordt opgenomen en later gedeeld via YouTube en onderwijsorakel.nl: door deel te nemen ga je akkoord dat je in beeld en geluid verschijnt.
Pascal Mariany, Onderwijsadviseur en innovator en oprichter van onderwijsorakel.nl