In studiejaar 2024-2025 worden er vanuit het Netwerk Toetsbekwaamheid verschillende leernetwerken, onderzoekskringen en leertrajecten aangeboden. Deze zijn gekoppeld aan de activiteiten van de toetsingslectoren van Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (lectoraat Eigentijds beoordelen en beslissen), Hogeschool Utrecht (lectoraat Beroepsonderwijs) en Fontys Hogescholen (lectoraat Technology Enhanced Assessment). Daarnaast wordt uiteraard ook twee keer de Week van Toetsbekwaamheid [link op website] georganiseerd.
Leernetwerken
In studiejaar 2024-2025 worden 3 leernetwerken aangeboden: het leernetwerk programmatisch toetsen, het leernetwerk AI & toetsing en het leernetwerk eigentijds toetsen in het voortgezet onderwijs.
Leernetwerk programmatisch toetsen
Het leernetwerk programmatisch toetsen is er voor opleidingen die met programmatisch toetsen (willen) gaan werken. Tijdens 6 bijeenkomsten – die altijd plaatsvinden van 9.30u tot 13.00u op vrijdagochtend in congrescentrum Domstad in Utrecht – wisselen deelnemers kennis en ervaringen uit. Tijdens iedere bijeenkomst staat een inhoudelijk aspect rondom programmatisch toetsen centraal dat wordt ingeleid door een expert. Er is daarnaast ruimte voor inhoudelijke verdieping en een kijkje in elkaar keuken. Daarnaast worden 3 online-bijeenkomsten georganiseerd (op vrijdagen van 9.00u tot 10.00u). Deze zijn ook toegankelijk voor geïnteresseerden die niet deelnemen aan het leernetwerk.
Aan het leernetwerk programmatisch toetsen kunnen maximaal 25 opleidingen deelnemen. Per opleiding nemen 2 personen deel. Kosten bedragen €1.750 per opleiding.
Meer informatie over data, voorwaarden en aanmelden vind je hier.
Leernetwerk AI & Toetsing
Het leernetwerk AI & Toetsing is er voor docenten die willen leren hoe ze AI kunnen integreren in hun onderwijs en toetsing, voor onderwijsontwikkelaars die betrokken zijn bij het ontwerpen en implementeren van AI-geïntegreerde curricula en leermaterialen, en voor beleidsmakers die de implementatie van AI binnen hun instelling willen begeleiden en ondersteunen. Tijdens de 6 bijeenkomsten staat een inhoudelijk aspect centraal dat wordt eerst wordt ingeleid door een expert en waarmee vervolgens direct praktisch aan de slag gegaan wordt. Daarnaast is er tijdens iedere bijeenkomst ruimte voor het delen van ervaringen en intervisie.
Aan het leernetwerk kunnen maximaal 20 opleidingen deelnemen. Per opleiding nemen idealiter 2 personen deel. Kosten bedragen €1.750 per opleiding.
Meer informatie over data, voorwaarden en aanmelden vind je hier.
Leernetwerk Eigentijds toetsen voorgezet onderwijs
Het leernetwerk Eigentijds toetsen wordt georganiseerd in samenwerking met Vernieuwenderwijs. Aan het leernetwerk kunnen scholen voor voortgezet onderwijs deelnemen die in studiejaar 2024-2025 aan de slag willen met toetsing. In het leernetwerk staat een eigen praktijkvraag van de deelnemende scholen centraal. Concreet betekent dit dat er gewerkt kan worden aan bijvoorbeeld een toetsbeleid, een toetsvisie of een determinatieprotocol. Het leernetwerk komt 4x bij elkaar in schooljaar 2024-2025, steeds op een van de deelnemende scholen. Tijdens de bijeenkomsten is er steeds plaats voor kennisontwikkeling (door een bijdrage van een expert op een specifiek thema), voor het delen van kennis en ervaringen, en voor het werken aan de eigen praktijkvraag.
Aan het leernetwerk kunnen maximaal 12 scholen deelnemen. Per scholen nemen bij voorkeur 3 à 4 personen deel. Kosten bedragen €1.000 euro per school.
Meer informatie over data, voorwaarden en aanmelden vind je hier.
Onderzoekskringen
In studiejaar 2024-2025 is er de mogelijkheid om onder begeleiding van onderzoekers van de lectoraten onderzoek te doen naar een praktijkvraag uit de eigen onderwijspraktijk.
Er zullen 3 onderzoekskringen starten rondom de volgende thema’s:
- Programmatisch toetsen: Deze onderzoekskring is bedoeld voor docenten/onderwijskundigen die praktijkgericht onderzoek willen doen naar een vraagstuk over programmatisch toetsen dat speelt binnen de (eigen) opleiding/instelling. De onderzoeken moeten handvatten en inzichten opleveren die nuttig zijn voor de eigen opleiding. Waar mogelijk worden groepjes gevormd om te kunnen samenwerken en te leren van andere opleidingen. De mogelijke onderwerpen zijn divers, maar altijd gekoppeld aan programmatisch toetsen. De afgelopen jaren is bijvoorbeeld praktijkgericht onderzoek gedaan naar de waarde van peer feedback voor het nemen van high-stakes beslissingen, de rol van coaches bij het stimuleren van feedback zoeken en de manier waarop beslissers de informatie uit een portfolio benutten voor het nemen van high-stakes beslissingen.
- AI & toetsing
- Gebruik van informatie uit toetsen bij het nemen van beslissingen: Steeds meer leraren in het primair en voortgezet onderwijs denken na over de wijze waarop informatie uit toetsen gebruikt kan worden bij het nemen van beslissingen over leerlingen. Het gebruiken van een rekenkundig gemiddelde (van alle behaalde cijfers) doet vaak onvoldoende recht aan de leerling, zeker wanneer het aantal toetsen met een summatieve functie is beperkt tot 3 of 4 toetsen per jaar. Deze onderzoekskring is bedoeld voor leraren uit het po en vo die in de eigen praktijk willen onderzoeken hoe ze (kwalitatieve) informatie uit toetsen kunnen gebruiken bij het nemen van beslissingen. Bijvoorbeeld bij het nemen van beslissingen over overgang naar een nieuw leerjaar, determinatiebeslissingen in de brugklas, of beslissingen over onderwijskundige vraagstukken zoals differentiatie. Hierbij staan vragen centraal als: Welke informatie heb je eigenlijk nodig om een beslissing te nemen? Welke activiteiten zet je in om die informatie te verzamelen? En hoe neem je op basis van al deze informatie dan daadwerkelijk een beslissing
Iedere onderzoekskring komt 7x bij elkaar. Bijeenkomst 1, 4 en 7 zijn op locatie (afwisselend in Nijmegen, Tilburg en Utrecht). Bijeenkomst 2, 3, 5 en 6 zijn online. Tijdens de bijeenkomsten op locatie vindt zowel uitwisseling plaats binnen iedere onderzoekskring, als tussen de verschillende onderzoekskringen.
Tijdens de bijeenkomsten doorlopen de deelnemers gezamenlijk en onder begeleiding van 2 onderzoekers alle stappen uit de onderzoekscyclus (van verkennen van de onderzoeksvraag, tot verzamelen van data, interpreteren en rapporteren). De onderzoeken resulteren bij voorkeur in een beroepsproduct dat direct toepasbaar is in de eigen praktijk.
Per onderzoekskring kunnen maximaal 10 personen deelnemen. Kosten bedragen €1.500 per persoon.
Meer informatie over de verschillende onderzoekskringen, voorwaarden en aanmelding vind je hier.
Leertrajecten
Programmatisch toetsen – de basis
Tijdens dit leertraject maak je in 4 dagdelen kennis met het concept programmatisch toetsen. Na afronding ben je bekend met de principes van programmatisch toetsen en de belangrijkste kwaliteitscriteria, heb je zicht op mogelijke ontwerpkeuzes en de consequenties hiervan, en kun je bewust een afweging maken over de geschiktheid van programmatisch toetsen als concept om jullie visie op onderwijs te realiseren.
Het leertraject is bedoeld voor individuele deelnemers. Er kunnen maximaal 20 personen deelnemen. De bijeenkomsten vinden plaats in congrescentrum Domstad in Utrecht. Kosten voor deelname bedragen € 750 per persoon. In september 2024 worden de data bekend gemaakt. Op verzoek kan dit leertraject ook in company uitgevoerd worden.
Meer informatie over programmatisch toetsen – de basis vind je hier.
Programmatisch toetsen – train-de-trainer
Dit leertraject is bedoeld voor onderwijskundigen, docenten etc., die binnen de eigen instelling/opleiding professionaliseringsbijeenkomsten rondom programmatisch toetsen (willen) organiseren en zich verder willen verdiepen in het concept.
Tijdens het leertraject wordt uiteraard stilgestaan bij de principes en kwaliteitscriteria van programmatisch toetsen, ontwerpkeuzes en veel voorkomende misconcepties. De focus ligt daarbij op de vraag hoe je de noodzakelijke kennis en vaardigheden rondom het concept kunt delen met eigen collega’s, en hoe je professionalisering over het concept programmatisch toetsen kunt vormgeven passend bij jouw context. Beoogde opbrengst is dan ook een ontwerp voor een professionaliseringsaanbod dat uitgevoerd kan worden binnen de eigen instelling/opleiding.
Voor deelname aan dit leertraject is kennis van de principes van programmatisch toetsen een vereiste. Er kunnen maximaal 15 personen deelnemen. De bijeenkomsten vinden plaats in congrescentrum Domstad in Utrecht. Kosten voor deelname bedragen €1.500 per persoon.
Meer informatie over programmatisch toetsen – train de trainer vind je hier.
Master Toetsdeskundige
De masteropleiding Toetsdeskundige (Fontys) is bedoeld voor personen die werkzaam zijn in onderwijs-, beoordelings- of examenorganisaties die de kwaliteit van toetsing en beoordeling blijvend willen verbeteren. Na afronding van de opleiding ben je in staat om als toetsdeskundig professional en ‘change agent’ een voortrekkersrol te vervullen bij het innoveren en verbeteren van de toets- en beoordelingspraktijk, leidend tot betere beslissingen over onderwijsdeelnemers, onderwijsprogramma’s en onderwijsbeleid. In de opleiding breng je verschillende beroepsvaardigheden in de praktijk (o.a. ontwerpen, ontwikkelen, begeleiden, adviseren, onderzoeken, veranderen) en leer je probleemoplossend te werken in multidisciplinaire teams. Dit doe je vanuit een visie op leren, onderwijzen en evalueren, omdat de concrete invulling die aan toetsing gegeven wordt sterk bepaald wordt door deze visie.
De opleiding ‘Toetsdeskundige’ is een tweejarige deeltijd hbo-masteropleiding. De opleiding start eens per jaar in september en wordt aangeboden in Tilburg. De masteropleiding heeft een omvang van 60 EC’s (European Credits). De wekelijkse lesdagen zijn afwisselend fysiek in Tilburg en online. In de leeruitkomsten van de opleiding staan de vaardigheden waarover de master toetsdeskundige moet beschikken centraal. In de vaardigheidslijn wordt dan ook expliciet aandacht besteed aan vaardigheden als begeleiden van veranderprocessen, toetsconstructie, adviseren, ontwerpen en onderzoeken. Ondersteunend hieraan worden zes inhoudelijke thema’s aangeboden.
- Het toetslandschap: een introductie
- De balans tussen leren en toetsen
- Accountability
- Systematisch ontwerpen van educational assessment
- Toegepaste testtheorie
- Technology Enhanced Assessment
De lectoraten Technology-enhanced Assessment (Fontys), Eigentijds beoordelen en beslissen (HAN) en Beroepsonderwijs (HU) zijn actief betrokken bij de opzet en uitvoering van deze masteropleiding. Lectoren Kelly Beekman (Fontys) en Tamara van Schilt-Mol (HAN) zijn als academic director, docent en coach aan de opleiding verbonden, Liesbeth Baartman als docent. Vanuit de verschillende lectoraten zijn ook onderzoekers als docent en coach bij de opleiding betrokken. De master Toetsdeskundige organiseert zes keer per jaar online masterclasses die gratis toegankelijk zijn voor leden van het netwerk Toetsbekwaamheid en overige geïnteresseerden. Meer informatie over de masterclasses volgt later.
Meer informatie over de master Toetsdeskundige vind je hier.