Ook in het studiejaar 2024/2025 vinden weer een aantal masterclasses plaats, georganiseerd door de master Toetsdeskundige (Fontys). Deze masterclasses zijn allen digitaal en openbaar toegankelijk en we nodigen geïnteresseerden dan ook van harte uit om deel te nemen. Hieronder vind je een overzicht van alle masterclasses. Kort voordat elke sessie plaatsvindt, zal ook een (Teams-)deelnamelink worden toegevoegd.

Woensdag 25 september

09:00-10:00

Student partnership in assessment, what works, for whom and why?

𝗦𝘁𝘂𝗱𝗲𝗻𝘁𝘀 𝗰𝗮𝗻 𝗿𝗮𝗿𝗲𝗹𝘆 𝗵𝗮𝘃𝗲 𝘁𝗵𝗲𝗶𝗿 𝘀𝗮𝘆 𝗶𝗻 𝘁𝗵𝗲 𝗺𝗮𝘁𝘁𝗲𝗿𝘀 𝗼𝗳 𝗮𝘀𝘀𝗲𝘀𝘀𝗺𝗲𝗻𝘁 𝗱𝗲𝘀𝗶𝗴𝗻, 𝗽𝗿𝗮𝗰𝘁𝗶𝗰𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗽𝗼𝗹𝗶𝗰𝘆. 𝗧𝗵𝗶𝘀 𝗺𝗮𝘀𝘁𝗲𝗿𝗰𝗹𝗮𝘀𝘀 𝗶𝗻𝘁𝗿𝗼𝗱𝘂𝗰𝗲𝘀 𝘁𝗵𝗲 𝗶𝗱𝗲𝗮 𝗼𝗳 𝘀𝘁𝘂𝗱𝗲𝗻𝘁 𝗽𝗮𝗿𝘁𝗻𝗲𝗿𝘀𝗵𝗶𝗽 𝗶𝗻 𝗮𝘀𝘀𝗲𝘀𝘀𝗺𝗲𝗻𝘁. 𝗕𝘆 𝗯𝗲𝗶𝗻𝗴 𝘀𝗲𝗲𝗻 𝗮𝘀 𝗽𝗮𝗿𝘁𝗻𝗲𝗿𝘀 𝗶𝗻 𝗮𝘀𝘀𝗲𝘀𝘀𝗺𝗲𝗻𝘁, 𝘀𝘁𝘂𝗱𝗲𝗻𝘁𝘀 𝗮𝗿𝗲 𝗶𝗻𝘃𝗶𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗼 𝗰𝗼-𝗱𝗲𝘀𝗶𝗴𝗻 𝗮𝘀𝘀𝗲𝘀𝘀𝗺𝗲𝗻𝘁 𝘁𝗼𝗴𝗲𝘁𝗵𝗲𝗿 𝘄𝗶𝘁𝗵 𝘁𝗵𝗲𝗶𝗿 𝘁𝗲𝗮𝗰𝗵𝗲𝗿𝘀. 𝗧𝗵𝗲 𝗽𝗼𝘁𝗲𝗻𝘁𝗶𝗮𝗹 𝗯𝗲𝗻𝗲𝗳𝗶𝘁𝘀 𝗶𝗻𝗰𝗹𝘂𝗱𝗲 𝗶𝗻𝗰𝗿𝗲𝗮𝘀𝗲𝗱 𝗹𝗲𝗮𝗿𝗻𝗶𝗻𝗴 𝗿𝗲𝘀𝘂𝗹𝘁𝘀 𝗮𝗻𝗱 𝗮𝘀𝘀𝗲𝘀𝘀𝗺𝗲𝗻𝘁 𝗹𝗶𝘁𝗲𝗿𝗮𝗰𝗶𝗲𝘀, 𝘆𝗲𝘁 𝗽𝗮𝗿𝘁𝗻𝗲𝗿𝘀𝗵𝗶𝗽 𝗶𝘀 𝗮𝗹𝘄𝗮𝘆𝘀 𝗮 𝗿𝗶𝘀𝗸𝘆 𝗯𝘂𝘀𝗶𝗻𝗲𝘀𝘀 𝘄𝗶𝘁𝗵 𝗽𝗼𝘁𝗲𝗻𝘁𝗶𝗮𝗹 𝗱𝗼𝘄𝗻𝘀𝗶𝗱𝗲𝘀, 𝘁𝗼𝗼. 𝗧𝗵𝗲 𝗺𝗮𝘀𝘁𝗲𝗿𝗰𝗹𝗮𝘀𝘀 𝘄𝗶𝗹𝗹 𝗶𝗻𝘁𝗿𝗼𝗱𝘂𝗰𝗲 𝘁𝗵𝗲 𝗽𝗮𝗿𝘁𝗶𝗰𝗶𝗽𝗮𝗻𝘁𝘀 𝘄𝗶𝘁𝗵 𝗯𝗼𝘁𝗵 𝘁𝗵𝗲𝗼𝗿𝘆 𝗮𝗻𝗱 𝗽𝗿𝗮𝗰𝘁𝗶𝗰𝗮𝗹 𝗲𝘅𝗮𝗺𝗽𝗹𝗲𝘀 𝗼𝗳 𝗮𝘀𝘀𝗲𝘀𝘀𝗺𝗲𝗻𝘁 𝗽𝗮𝗿𝘁𝗻𝗲𝗿𝘀𝗵𝗶𝗽 𝗶𝗻 𝗵𝗶𝗴𝗵𝗲𝗿 𝗲𝗱𝘂𝗰𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻.

LET OP: deze masterclass wordt gegeven in het Engels. De masterclass wordt opgenomen voor de studenten van de Master Toetsdeskundige, de opname wordt niet online gedeeld.

Dr. Juuso Nieminen (hij/hem) is universitair docent aan de Faculteit Educatie van de Universiteit van Hong Kong en Banting Fellow aan de Ontario Tech University in Canada. Hij is ook een Honorary Research Fellow aan de Deakin University, Australië en een Adjunct Professor (Docent) aan de Universiteit van Oost-Finland.

Woensdag 20 november

09:00-10:00

Masterclass Renske de Kleijn

In haar masterclass deelt Renske haar visie op ontwikkelingen op het gebied van feedbackonderzoek in het algemeen en meer specifiek met betrekking tot het concept feedbackgeletterdheid. Ook zal er aandacht zijn voor het ontwerpen van opleidingsactiviteiten die betekenisvol feedbackgedrag uitlokken bij studenten of leerlingen.

Voor deelnemers die nog niet zo bekend zijn met het eerdere werk van Renske adviseren we het volgende paper te lezen en de kennisclip op youtube te bekijken:

  • de Kleijn, R.A.M. (2023). Supporting student and teacher feedback literacy: an instructional model for student feedback processes. Assessment & Evaluation in Higher Education48(2), 186-200. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02602938.2021.1967283
  • Kennisclip: https://youtu.be/ABd1XJngevA?si=sZBPaSz-1ujZHhua
Renske de Kleijn werkt als onderwijskundig onderzoeker bij het onderwijscentrum van het UMC Utrecht, waar zij onderzoek doet en begeleidt naar feedbackprocessen in het onderwijs en op de werkplek. Ze promoveerde in 2013 op een proefschrift over feedback bij scriptiebegeleiding en werkte acht jaar als onderwijskundig adviseur en trainer aan de Universiteit Utrecht.

Woensdag 18 december

09:00-10:00

Masterclass Naomi Winstone

Moving feedback forwards: understanding the processing and recipience of feedback information

Historically, the focus of research on effective assessment and feedback has been on the actions and competence of educators. More recently, the focus has shifted to the student and their own capacities to process and implement feedback to facilitate learning. In this seminar, I will discuss how insights from psychology can help us to understand emotional, behavioural, and motivational responses to feedback. Having outlined the core psychological dimensions of feedback processes, I will then discuss how these insights can help us to understand challenges inherent to feedback processes in education. I will share findings from my recent programme of research into students’ cognitive processing of feedback information, and draw out key implications for practice.

Naomi Winstone werkt aan de Universiteit van Surrey, gedurende welke tijd ze de functies van Director of Studies en Director of Learning and Teaching (School of Psychology) en Associate Dean for Education (Faculteit Gezondheid en Medische Wetenschappen) heeft bekleed. Ze leidt nu het Surrey Institute of Education en is een Principal Fellow van de Higher Education Academy. Ze is ook ereprofessor in het Centre for Research in Assessment and Digital Learning (CRADLE) aan de Deakin University, Australië, en was een Faculty Scholar aan de Faculteit Educatie, University of Hong Kong, en een Visiting Fellow aan het Institute for Teaching and Learning Innovation (ITaLI) aan de University of Queensland, Australië.

Woensdag 5 februari

09:00-10:00

Empowering Learners Through Assessment: Designing Feedback Practices for Agency and Sustainability

Helaas kan deze masterclass wegens onvoorziene omstandigheden niet doorgaan

James Wood is Director of Doctor in Education programme, Lecturer in Education, (Research and Teaching) Assessment and Feedback Researcher

Helaas gaat deze masterclass niet door.

Woensdag 2 april

09:00-10:00

Masterclass Kim Schildkamp

Omschrijving volgt.

Dr. Kim Schildkamp is universitair hoofddocent aan de Faculteit der Gedrags-, Management- en Sociale Wetenschappen van de Universiteit Twente in Nederland. Kim’s onderzoek richt zich op (professionele ontwikkeling in) data-geïnformeerde besluitvorming.

Deelnamelink volgt.

Woensdag 14 mei

09:00-10:00

Masterclass Mary Richardson

Omschrijving volgt.

Mary Richardson is hoogleraar Educational Assessment aan de afdeling Curriculum, Pedagogiek en Beoordeling aan het UCL Institute of Education in Londen. Ze doceert op de MA in Assessment en begeleidt promovendi die geïnteresseerd zijn in assessment, ethiek en kinderrechten.

Deelnamelink volgt.