In de week van 22 t/m 26 november vond de tweede online-editie van de Week van Toetsbekwaamheid (voorheen de Week van Je Ogen Uitkijken (JOU)) plaats. Er is opnieuw gestreefd een interessant en informatief programma neer te zetten waarin elke dag een of meerdere inspiratiesessies of workshops hebben plaatsgevonden over thema’s of opbrengsten rondom het project van Je Ogen Uitkijken.
Op deze pagina vinden jullie een overzicht van de sessies/workshops die hebben plaatsgevonden + de links naar de presentaties die tijdens de workshops zijn gebruikt.
Maandag 22 november
Onderwijs Zonder Toetsen
In deze workshop gaan we met elkaar in gesprek over de plaats van toetsen in het onderwijs. Jan Bransen trapt af met een inleiding waarin hij radicaal pleit voor onderwijs zonder toetsen. Maarten de Boer neemt het daarna over en zal enkele stellingen inbrengen over netelige kwesties die blijven liggen als we inderdaad serieus werk zouden willen maken van toetsloos onderwijs. Dat levert ongetwijfeld genoeg gespreksstof op, waarbij wij nadrukkelijk ruimte bieden aan de deelnemers om met ons van gedachten te wisselen.
Jan Bransen, Academisch leider aan het Radboud Teaching and Learning Centre
Maarten de Boer, onderwijsadviseur en docententraining aan de Radboud Universiteit Nijmegen
Wie ben ik?
Ontdek je eigen toets-profiel tijdens deze workshop! Binnen het project “je ogen uitkijken” hebben we een spel ontwikkeld waarmee we met elkaar in gesprek kunnen gaan over verschillende toets-profielen die docenten hebben. Het uiteindelijke spel is ontstaan uit verschillende stappen met diverse docenten, toetsexperts en aanvullingen uit de literatuur. Tijdens het eerste deel van deze workshop gaan we het spel in een online vorm spelen. Je krijgt inzicht in jouw eigen profiel en je krijgt handvatten per toets-profiel voor jouw eigen ontwikkeling in toetsbekwaamheid. In het tweede deel van de workshop wordt er stil gestaan bij hoe je het spel kan gebruiken binnen jouw eigen organisatie.
Kitty Meijer, onderzoeker lectoraat Beroepsonderwijs aan de Hogeschool Utrecht
Werken met Protocol Afstuderen
Het Protocol Afstuderen helpt om het afstudeerprogramma (en eigenlijk het gehele toetsprogramma) kritisch onder de loep te nemen. Wat vraagt het werkveld, wat zijn de eindkwalificaties, welke manieren van beoordelen passen daarbij, hoe kunnen we daar een holistische beslissing over nemen, en wie moeten dat doen? Dit zijn vragen die terugkomen in Protocol Afstuderen, waar het vooral ook gaat om de samenhang of alignment tussen al deze aspecten van het afstuderen. In deze workshop delen we praktijkervaringen met het Protocol Afstuderen en denk je in het kleine groepjes mee over (nieuwe) werkvormen waarmee we als Netwerk Toetsbekwaamheid het Protocol Afstuderen nog beter kunnen benutten.
Liesbeth Baartman, bijzonder lector Toetsing en Beoordeling in Beroepsonderwijs aan de Hogeschool Utrecht
Nadya Raat-Da Rocha Nordine, onderwijskundige / toetsdeskundige aan Saxion university of applied sciences.
Martje Köhlen, adviseur onderwijskwaliteit aan de Hogeschool van Rotterdam
6 handvatten voor eigentijds beoordelen en beslissen
Eigentijds beoordelen en beslissen. Wat is dat eigenlijk en wat vraagt het van docenten én studenten? In deze workshop gaan we allereerst kort in op het onderscheid tussen beoordelen en beslissen en worden zes praktische handvatten gepresenteerd die kunnen helpen het (meer) eigentijds beoordelen en beslissen. In kleine groepen gaan we vervolgens over de handvatten in gesprek. Waar zie je mogelijkheden en kansen voor je eigen onderwijspraktijk?
Tamara van Schilt-Mol, lector Eigentijds Beoordelen en Beslissen aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Dinsdag 23 november
Op koers naar systeemgericht toetsen
Om opleidingen te ondersteunen bij het schrijven van een toetsbeleidsplan heeft Zuyd Hogeschool het Toetskompas ontwikkeld. Dit kompas is onder meer gebaseerd op het toetsweb en de methodiek Toetsing Getoetst. Tijdens de workshop delen we graag de ervaringen van de opleiding Facility Management en de Hotel Management School Maastricht met het werken met het Toetskompas. Daarnaast gaan we met elkaar in gesprek over de wijze waarop jouw eigen opleiding in de systeemgerichte fase kan komen of de systeemgerichte werkwijze kan verduurzamen.
Anneriet Florack, onderwijskundige aan Zuyd Hogeschool
Werken met het professionaliseringsalfabet
In deze workshop gaan we aan de slag met het professionaliseringsalfabet, dat bedoeld is als inspiratiebron voor duurzame toetsbekwaamheid. Duurzame toetsbekwaamheid is in mei 2020 toegevoegd aan de kwaliteiten van BKE/SKE. Het alfabet biedt voorbeelden van leeractiviteiten om hiermee aan de slag te gaan. Na een korte inleiding gaan we aan de slag met het alfabet. Dat kan door zelf een van de leeractiviteiten uit te voeren , of door aan de slag te gaan met het invoeren van een van de leeractiviteiten voor binnen jouw (hbo-)instelling.
Kitty Meijer, onderzoeker lectoraat Beroepsonderwijs aan de Hogeschool Utrecht
Irene Biemond, onderwijskundige aan van Hall Larenstein university of applied sciences
Vraag maar raak
In deze workshop kan je al je vragen stellen over de BKE- en SKE-kwaliteiten. Ben je zelf met een BKE of SKE bezig? Ben je een BKE- of SKE-trainer? Of misschien ben je manager? Of examencommissie lid? Iedereen is welkom om elke vraag over de BKE- en SKE-kwaliteiten voor te leggen! Tijdens deze sessie verkennen we je vraag. We denken mee over mogelijke oplossingen, voorbeelden of mensen met wie je in contact kan komen.
Kitty Meijer, onderzoeker lectoraat Beroepsonderwijs aan de Hogeschool Utrecht
Brenda Aalders, beleidsmedeweker stafbureau Onderwijs en Onderzoek aan de Hanzehogeschool Groningen
Op weg naar holistisch beoordelen
In de huidige beoordelingspraktijk van hbo-opleidingen ligt de nadruk vaak op beoordelingen van kennis- en beroepsproducten. Willen we professionele vaardigheden in complexe beroepssituaties toetsen, dan is het nodig om het handelen en redeneren van de student in zijn geheel te bezien. Dat is reden voor steeds meer opleidingen om kritisch te kijken naar hun beoordelingssystematiek.
In deze sessie delen twee verschillende hogescholen hun ervaringen met de transitie van een analytische manier naar een meer holistische manier van beoordelen. Vanuit Aeres Hogeschool Almere wordt gewerkt aan beoordelen van breder scala aan beroepsproducten i.p.v. alleen een onderzoeksrapport voor het afstudeerwerkstuk. We zijn bezig met hoe dit in te steken zodat dat meerdere opleidingen eenzelfde beoordelingsformulier kunnen inzetten.
Bij hogeschool Inholland wordt binnen de opleiding BSc Pedagogiek in het propedeusejaar de stap gemaakt naar een partiële implementatie van programmatisch toetsen. We hebben de eerste ervaringen opgedaan met het geven van een holistisch oordeel. In deze sessie besteden we aandacht aan het transitieproces en de geleerde lessen daaruit.
Maaike Cox, studieleider major Toegepaste Biologie aan Aeres Hogeschool Almere
Judith Revet, onderwijskundig adviseur en coördinator BKE/SKE-trajecten aan Hogeschool Inholland
Woensdag 24 november
Flexibilisering en programmatisch toetsen
In het onderwijs willen we steeds meer kunnen inspelen op de behoeftes van een heel diverse groep studenten, van jonge startende studenten tot werkenden die zich willen blijven ontwikkelen. Wat vraagt dat van het curriculum en de manier van toetsen? In deze workshop verkennen we dit vraagstuk vanuit een nieuw perspectief op toetsing en onderwijs: programmatisch toetsen. Het doel van programmatisch toetsen is om (summatief) beslissen én (formatief) leren te optimaliseren door gedurende een langere tijd “datapunten” te verzamelen, informatiebrokjes over het leerproces. Dit biedt een heel andere kijk op flexibilisering, maatwerk en persoonlijke leertrajecten. In deze workshop gaan we in op de wijze waarop toetsing meer flexibel kan worden ingericht en leggen we de relatie met programmatisch toetsen. Daarnaast kun je je eigen vragen inbrengen, en bespreek je die vragen vanuit het perspectief van programmatisch toetsen.
Wessel Peeters, medeoprichter van het onderwijsplatform Vernieuwenderwijs
Beoordelen in een hybride leeromgeving
Het ontwerpen van toetsen in een hybride leeromgeving staat centraal. Daarnaast wordt er ingegaan op het betrekken van externen bij de beoordeling. We delen opbrengsten vanuit het project ‘beoordelen in een hybride leeromgeving’ tot nu toe maar horen ook graag jullie ervaringen en feedback!
Fieke Tychon, Toetsdeskundige bij Fontys Hogescholen
Andrea Oudkerk-Pool, Educational Consultant bij Fontys Hogescholen
Rosa Bartman, Opleidingscoördinator master Toetsdeskundige bij Fontys Hogescholen
Kelly Beekman, Lector Technology Enhanced Assessment bij Fontys Hogescholen
Workshop: de Toetsing Getoetst (Toetsweb)
Het Toetsweb is het theoretisch fundament onder het spel De Toetsing Getoetst, een methodiek die opleidingen ondersteunt bij het analyseren, verbeteren en borgen van toetsing en het toewerken naar een duurzaam karakter hiervan.
In deze workshop maak je kennis met de nieuwste versie van het Toetsweb, waarbij de visie op onderwijs centraal staat en dus ook in het midden van het web. Je krijgt inzicht in de verschillende entiteiten van toetsing en de ontwikkelingsfasen in je opleiding.
Ook ga je aan de slag met vragen uit het spel om meer grip te krijgen op de meerwaarde van werken met het Toetsweb en De Toetsing Getoetst in je opleiding. De uitwisseling met collega’s van andere instellingen kan mooie inzichten opleveren!
Linda Jakobs, onderzoeker Kwaliteiten van Leraren aan de Hogeschool van Arnhem/Nijmegen
Edwin Buijs, onderzoeker Kwaliteiten van Leraren aan de Hogeschool van Arnhem/Nijmegen
Donderdag 25 november
Op weg naar holistisch beoordelen
In de huidige beoordelingspraktijk van hbo-opleidingen ligt de nadruk vaak op beoordelingen van kennis- en beroepsproducten. Willen we professionele vaardigheden in complexe beroepssituaties toetsen, dan is het nodig om het handelen en redeneren van de student in zijn geheel te bezien. Dat is reden voor steeds meer opleidingen om kritisch te kijken naar hun beoordelingssystematiek.
In deze sessie delen twee verschillende hogescholen hun ervaringen met de transitie van een analytische manier naar een meer holistische manier van beoordelen. Vanuit Aeres Hogeschool Almere wordt gewerkt aan beoordelen van breder scala aan beroepsproducten i.p.v. alleen een onderzoeksrapport voor het afstudeerwerkstuk. We zijn bezig met hoe dit in te steken zodat dat meerdere opleidingen eenzelfde beoordelingsformulier kunnen inzetten.
Bij hogeschool Inholland wordt binnen de opleiding BSc Pedagogiek in het propedeusejaar de stap gemaakt naar een partiële implementatie van programmatisch toetsen. We hebben de eerste ervaringen opgedaan met het geven van een holistisch oordeel. In deze sessie besteden we aandacht aan het transitieproces en de geleerde lessen daaruit.
Maaike Cox, studieleider major Toegepaste Biologie aan Aeres Hogeschool Almere
Judith Revet, onderwijskundig adviseur en coördinator BKE/SKE-trajecten aan Hogeschool Inholland
Vrijdag 26 november
Onderwijskundig ontwerpen van programmatisch toetsen
In het hoger onderwijs verkennen veel opleidingen de meerwaarde van programmatisch toetsen als middel om hun visie op onderwijs te realiseren. Programmatisch toetsen is een toetsconcept waarbij wordt gekeken naar de gehele ontwikkeling van een student en beslissingen over een student pas genomen worden als er voldoende informatie beschikbaar is om een betrouwbare uitspraak te kunnen doen over de beheersing van leeropbrengsten. De informatie die gedurende deze periode wordt verzameld – ook wel datapunten genoemd – wordt gebruikt om de student voortdurend feedback te geven op zijn ontwikkeling en zijn leren te sturen.
In deze workshop gaan wij allereerst beknopt in op de belangrijkste uitgangspunten van programmatisch toetsen. Vervolgens staan we stil bij de misconcepties die er leven. In kleine groepen verkennen we met elkaar welke misconcepties er zijn en hoe deze binnen onderwijsteams weggenomen kunnen worden.
NB. Deze workshop maakt onderdeel uit van de buitenkringbijeenkomsten die georganiseerd worden door het leernetwerk programmatisch toetsen. Meer informatie over dit netwerk is te vinden via www.programmatischtoetsen.nl
Liesbeth Baartman, bijzonder lector Toetsing en Beoordeling in Beroepsonderwijs aan de Hogeschool Utrecht
Tamara van Schilt-Mol, lector Eigentijds Beoordelen en Beslissen aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Hoe te toetsen op afstand?
Wil jij digitaal toetsen inzetten in jouw onderwijs en heb je hulp nodig bij het kiezen van de juiste toetsvorm? Toetsen op afstand maakt onderwijs toegankelijk voor minder mobiele studenten, studenten met een mantelzorgtaak en maakt thuistoetsen mogelijk. Maar hoe kies je de juiste toetsvorm? In dit webinar laten we praktijkvoorbeelden zien van digitaal toetsen en helpen we je bij het maken van de juiste keuzes.
Programma
Uit de enquêteresultaten, die de werkgroep Toetsen op afstand heeft uitgevoerd onder docenten, kwam naar voren dat veel docenten moeite hebben met het kiezen van de juiste alternatieve digitale toetsvorm. De werkgroep ToA heeft daarom een tool ontwikkeld die docenten helpt bij het kiezen van de juiste toetsvorm die op afstand afgenomen kan worden. De ontwikkelde online tool bevat een beslisboom waarmee de docent op basis van groepsgrootte en toetsdoel snel kan zien welke toetsvormen inzetbaar zijn. De tool toont tips en aanvullende aandachtspunten bij elke specifieke toetsvorm. De tool bundelt de adviezen van verschillende handreikingen die tijdens de coronapandemie zijn ontwikkeld.
In dit webinar presenteren we de door de werkgroep ontwikkelde “keuzetool toetsen op afstand”. We laten in een aantal praktijkvoorbeelden zien wat de mogelijkheden zijn van toetsen op afstand, en hoe de tool ingezet kan worden om docenten te inspireren alternatieve digitale toetsvormen in te zetten.
Voor wie?
Dit webinar is interessant voor docenten (eindgebruikers), toetsondersteuners, toetsontwikkelaars en beleidsmakers op het gebied van toetsing.
Na dit webinar
-
Ken je de voordelen van het inzetten van toetsen op afstand.
-
Kun je aan de slag met de keuzetool toetsen op afstand om een geschikte toetsvorm te selecteren.
-
Weet je dat er meer vormen van afstandstoetsing mogelijk zijn dan alleen summatieve toetsing.
-
En weet je waar je tips en handreikingen kunt vinden om met digitaal toetsen aan de slag te gaan.
Terugkijken
Na afloop van dit webinar delen we een verslag en de opname met de deelnemers. Het verslag en de opname publiceren we ook op de Vraagbaak Online Onderwijs.
Marjoleine Dobbelaer, onderzoeker team Kwaliteiten van Leraren, HAN + werkgroep ToA (demo tool)
Sharon Klinkenberg, docent UvA + werkgroep ToA (praktijk ervaring)