Hieronder vind je het voorlopige overzicht per dag van alle (digitale) workshops die plaatsvinden tijdens deze digitale Week van Toetsbekwaamheid. Je kunt rechtstreeks deelnemen via de Teams-links in de rechterkolom.
NIEUW in deze week van Toetsbekwaamheid: Movie Night(s)
Elke avond (of dag) staat er een film voor je klaar.
Maandag 10 november
9:00-10:00
Vorm: Presentatie
De malle molen van toetsbekwaamheid
In deze sessie presenteren we de uitkomsten van een deelstudie vanuit het promotietraject naar duurzame toetsbekwame hbo-docenten. In deze studie hebben we gekeken hoe toetsbekwaamheid zich manifesteert in de praktijk. De acht aspecten van toetsbekwaamheid en het windmolenmodel uit eerdere studies vormden hierbij het analysekader. Deze studie illustreert hoe we vanuit het construct van toetsbekwaamheid kunnen kijken naar de variatie in de praktijk. De uitkomsten geven inzicht in hoe je zicht kan krijgen op je eigen toetsbekwaamheid, of op de toetsbekwaamheid binnen je docententeam. Er is volop ruimte om vragen te stellen, eigen ervaringen te delen en samen te reflecteren op de implicaties voor professionalisering.
Kitty Meijer, Hogeschool Utrecht
Carine Grootenboer, Hogeschool Utrecht
13:00-14:00
Vorm: volgt
Het afsluiten van een mbo-certificaatroute middels lerend kwalificeren.
Inhoud volgt
Jorien ter Steege, Landstede en Prove2Move
De link volgt
15:00-16:00
Vorm: Workshop met Demo
AI in Toetsen en Feedback: van Toetsbekwaamheid naar Toetswijsheid in een veilige AI omgeving.
In deze sessie verkennen we hoe AI een waardevolle partner kan zijn in het versterken van toetsbekwaamheid. Aan de hand van de Toets Companion laten we zien hoe docenten uitdagende, valide toetsen kunnen ontwikkelen. Met de Feedback Companion demonstreren we hoe formatief toetsen en persoonlijke feedback krachtiger en efficiënter kan worden ingezet. Beide toepassingen werken in EduGPT, een veilige en Europese AI-omgeving die privacy en dataveiligheid garandeert. Deelnemers krijgen praktische voorbeelden en inspiratie om AI verantwoord en effectief in te zetten in hun eigen onderwijspraktijk.
Pascal Mariannie, Senior Hybride Onderwijsprofessional Linkedin, Onderwijs Orakel
Maandag Movie
How assessment shapes student identities: the good and bad news. Juuso Nieminen, Keynote Festival Leren van toetsen 2024
Dinsdag 11 november
10:00-11:30
Vorm: Interactieve presentatie
Inclusief toetsen: de rol van feedbackgesprekken.
11:00-12:00
Vorm: presentatie
Samen werken aan toetsbeleid: van centrale kaders naar opleidingsbeleid en vice versa
Hoe zorg je dat je zo veel mogelijk docenten betrekt bij het ontwikkelen van instellingsbreed toetsbeleid? En hoe zorg je dat het toetsbeleid zowel richting als ruimte biedt voor opleidingen om hun eigen toetsbeleid te formuleren? In deze presentatie laten we zien hoe we dit bij Hogeschool Utrecht aangepakt hebben.
14:00-15:00
Vorm: presentatie
Programmatisch toetsen begrijpelijk en motiverend maken
Programmatisch toetsen begrijpelijk en motiverend makenProgrammatisch toetsen begrijpelijk en motiverend makenProgrammatisch toetsen begrijpelijk en motiverend maken
Hoe maak je programmatisch toetsen hanteerbaar en aantrekkelijk voor studenten én docenten? Onze aanpak, visie, leeruitkomsten en programma van datapunten zijn vertaald naar een poster voor studenten en collega’s. Deze visualisatie helpt ons om toetsing duidelijk en begrijpelijk te communiceren.
Dinsdag Movie
Taare Zaheem (2007); Every child is special (Engelse ondertiteling)
Woensdag 12 november
12:00-13:00
Vorm: Interactieve sessie
Her(r)ijkte principes van programmatisch toetsen
We gaan in gesprek over de her(r)ijkte principes van programmatisch toetsen.
Liesbeth Baartman, Lector Beroepsonderwijs, Hogeschool Utrecht en Associate Professor, Universiteit van Maastricht
Tamara van Schilt-Mol, Lector Eigentijds Beoordelen en Beslissen, Hogeschool Arnhem en Nijmegen
Woensdag Movie
Verstandig gebruik van AI in toetsing. Lambert Schuwirth in het Leernetwerk Programmatisch toetsen 2025
Donderdag 13 november
11:00-12:00
Vorm: workshop
Van taak naar toets: samenhang creëren in je opdrachten.
Schrijfopdrachten, presentaties, projecten: hoe zorg je bij dit soort opdrachten voor een goede samenhang tussen taken, beoordelingscriteria en leerdoelen? In deze workshop maak je kennis met een specificatie-grid dat je daarbij kan helpen, zowel bij het ontwerpen van een nieuwe opdracht als bij het evalueren en borgen van de toetskwaliteit. Na een korte inleiding ga je zelf aan de slag met een voorbeeld, waarna we samen bespreken hoe je deze ervaring kunt toepassen in je eigen praktijk.
Mieke Latijnhouwers, toetsdeskundige, Wageningen Universiteit
Roos Köhler, onderwijsadviseur en trainer, Wageningen Universiteit
Donderdag Movie
Jonge kinderen zitten in de stress over toetsen. Waar komt die druk vandaan? Pointer, KRO-NCRV, 2023
Vrijdag 14 november
10:00-11:00
Vorm: workshop
Sneak preview Borgen van toetsing in innovatief onderwijs.
Deelnemers krijgen een sneak preview van de inhoud van het addendum (toevoeging) Borgen van toetsing in innovatief onderwijs dat eind 2025 verschijnt bij de (geactualiseerde) Handreiking Examencommissies van de Vereniging Hogescholen. Deze workshop wordt verzorgd door Irene Biemond, senior onderwijskundige/toetsdeskundige van Hogeschool Van Hall Larenstein en projectleider Addendum Borgen van toetsing in innovatief onderwijs.
Irene Biemond, Senior onderwijskundig adviseur bij Hogeschool Van Hall Larenstein
Volgt
Vorm: workshop
Authenticiteit, integriteit en AI: (her)ontwerp je onderwijs- en toetprogramma.
De opkomst van generatieve AI vraagt om een herziening van curriculumontwerp en het waarborgen van de authenticiteit van studentwerk. Plagiaatscanners zijn niet langer voldoende; validiteit en betrouwbaarheid van beoordelingen moeten op andere manieren worden beschermd. In plaats van achteraf controleren, pleiten we voor preventie tijdens het leerproces. Het pedagogisch-didactisch model voor fraudepreventie (Kolen & Haasakker-van Leeuwen, 2024) biedt een krachtig kader voor een ‘AI-bestendig’ curriculum. In deze sessie bieden we je de eerste handvatten om jouw curriculum en toetsprogramma te analyseren met behulp van dit model. Je vertrekt met de eerste ideeën om authenticiteit te verankeren in je onderwijs – ongeacht of studenten generatieve mogen AI gebruiken of niet.
Brigit Kolen, Fontys
Coreline Haasakker-van Leeuwen, Fontys
De link volgt
Vrijdag Movie
Leren en Toetsen: Samen naar Succes! Inaugurale rede Prof. Dr. Desirée Joosten-ten Brinke, Hoogleraar leren en toetsen aan de Universiteit Maastricht, 2024