Hieronder vind je het voorlopige overzicht per dag van alle (digitale) workshops die plaatsvinden tijdens deze digitale Week van Toetsbekwaamheid. Je kunt rechtstreeks deelnemen via de Teams-links in de rechterkolom.

NIEUW in deze week van Toetsbekwaamheid: Movie Night(s)

Elke avond (of dag) staat er een film voor je klaar.

Maandag 10 november

9:00-10:00

Vorm: Presentatie

De malle molen van toetsbekwaamheid

In deze sessie presenteren we de uitkomsten van een deelstudie vanuit het promotietraject naar duurzame toetsbekwame hbo-docenten. In deze studie hebben we gekeken hoe toetsbekwaamheid zich manifesteert in de praktijk. De acht aspecten van toetsbekwaamheid en het windmolenmodel uit eerdere studies vormden hierbij het analysekader. Deze studie illustreert hoe we vanuit het construct van toetsbekwaamheid kunnen kijken naar de variatie in de praktijk. De uitkomsten geven inzicht in hoe je zicht kan krijgen op je eigen toetsbekwaamheid, of op de toetsbekwaamheid binnen je docententeam. Er is volop ruimte om vragen te stellen, eigen ervaringen te delen en samen te reflecteren op de implicaties voor professionalisering.

Kitty Meijer, Hogeschool Utrecht

Carine Grootenboer, Hogeschool Utrecht

13:00-14:00

Vorm: volgt

Het afsluiten van een mbo-certificaatroute middels lerend kwalificeren.

Inhoud volgt

Jorien ter Steege, Landstede en Prove2Move

De link volgt

15:00-16:00

Vorm: Workshop met Demo

AI in Toetsen en Feedback: van Toetsbekwaamheid naar Toetswijsheid in een veilige AI omgeving.

In deze sessie verkennen we hoe AI een waardevolle partner kan zijn in het versterken van toetsbekwaamheid. Aan de hand van de Toets Companion laten we zien hoe docenten uitdagende, valide toetsen kunnen ontwikkelen. Met de Feedback Companion demonstreren we hoe formatief toetsen en persoonlijke feedback krachtiger en efficiënter kan worden ingezet. Beide toepassingen werken in EduGPT, een veilige en Europese AI-omgeving die privacy en dataveiligheid garandeert. Deelnemers krijgen praktische voorbeelden en inspiratie om AI verantwoord en effectief in te zetten in hun eigen onderwijspraktijk.

Pascal Mariannie, Senior Hybride Onderwijsprofessional Linkedin, Onderwijs Orakel

Maandag Movie

How assessment shapes student identities: the good and bad news. Juuso Nieminen, Keynote Festival Leren van toetsen 2024

Dinsdag 11 november

10:00-11:30

Vorm: Interactieve presentatie

Inclusief toetsen: de rol van feedbackgesprekken.

Stel je voor: je geeft dezelfde feedback aan twee verschillende studenten. De ene knikt begripvol en gaat enthousiast aan de slag. De andere lijkt afstandelijk, stelt weinig vragen en je hebt het gevoel dat de boodschap niet goed overkomt. Wat is hier aan de hand?
Vaak zoeken we de oorzaak in de student: misschien minder gemotiveerd, andere werkstijl, of “gewoon een ander type”. Maar wat als het antwoord veel dichter bij huis ligt? Wat als onze eigen referentiekaders ‘de onbewuste bril’ waardoor we kijken, bepalen hoe ons feedbackgesprek verloopt?
Meer dan technieken alleen
In trainingen over feedback leren we vaak concrete vaardigheden: hoe formuleer je constructief, hoe geef je complimenten, welke vragen stel je. Deze technieken zijn waardevol, maar ze raken niet het menselijke aspect van het in gesprek zijn met elkaar.
Uit ons onderzoek in het hoger onderwijs hebben we kunnen zien welke ervaringen docenten en studenten met een diverse achtergrond hebben met feedbackgesprekken en hoe eigen ervaring, cultuur en verwachtingen daarin een rol spelen.
Een uitnodiging tot zelfreflectie
In deze sessie nemen we je mee in onze bevindingen en nodigen we je uit om samen te ontdekken welke onzichtbare factoren meespelen in onze feedbackgesprekken. Welke aannames maken we? Welke verwachtingen hebben we? En hoe kunnen we meer ruimte creëren voor inclusieve feedbackgesprekken.
Ghariba Loukili, Hogeschool In Holland
Ouafila Bejja-Essaya, Hogeschool In Holland

11:00-12:00

Vorm: presentatie

Samen werken aan toetsbeleid: van centrale kaders naar opleidingsbeleid en vice versa

Hoe zorg je dat je zo veel mogelijk docenten betrekt bij het ontwikkelen van instellingsbreed toetsbeleid? En hoe zorg je dat het toetsbeleid zowel richting als ruimte biedt voor opleidingen om hun eigen toetsbeleid te formuleren? In deze presentatie laten we zien hoe we dit bij Hogeschool Utrecht aangepakt hebben.

Karin Vogelaar: beleidsmedewerker dienst Onderwijs Onderzoek & Studentzaken, Hogeschool Utrecht
Marike Brijder: beleidsmedewerker dienst Onderwijs Onderzoek & Studentzaken / lerarenopleider, Hogeschool Utrecht

14:00-15:00

Vorm: presentatie

Programmatisch toetsen begrijpelijk en motiverend maken

Programmatisch toetsen begrijpelijk en motiverend makenProgrammatisch toetsen begrijpelijk en motiverend makenProgrammatisch toetsen begrijpelijk en motiverend maken

Hoe maak je programmatisch toetsen hanteerbaar en aantrekkelijk voor studenten én docenten? Onze aanpak, visie, leeruitkomsten en programma van datapunten zijn vertaald naar een poster voor studenten en collega’s. Deze visualisatie helpt ons om toetsing duidelijk en begrijpelijk te communiceren.

Studenten werken vanaf dag één met échte praktijkvraagstukken, waarbij design thinking centraal staat. Vanaf dag 1 laten we zien middels een poster hoe het toetsprogramma eruit ziet. Deze visualisatie zorgt voor overzicht, eigenaarschap en motivatie.
In onze bijeenkomst staan we stil bij de opbrengsten voor studenten, docenten en werkveldpartners. We delen onze uitdagingen die we onderweg tegenkomen – en hoe we daarmee omgaan.
Hilda Koops: Senior docent Leisure & Events Management, BKE-SKE trainer, Master toetsdeskundige, NHL Stenden
Marijke Hoekstra: Senior docent Leisure & Events Management, projectleider invoer programmatisch toetsen bij de BA, NHL Stenden

Dinsdag Movie

Taare Zaheem (2007); Every child is special (Engelse ondertiteling)

Woensdag 12 november

12:00-13:00

Vorm: Interactieve sessie

Her(r)ijkte principes van programmatisch toetsen

We gaan in gesprek over de her(r)ijkte principes van programmatisch toetsen.

Liesbeth Baartman, Lector Beroepsonderwijs, Hogeschool Utrecht en Associate Professor, Universiteit van Maastricht
Tamara van Schilt-Mol, Lector Eigentijds Beoordelen en Beslissen, Hogeschool Arnhem en Nijmegen

Woensdag Movie

Verstandig gebruik van AI in toetsing. Lambert Schuwirth in het Leernetwerk Programmatisch toetsen 2025

Donderdag 13 november

11:00-12:00

Vorm: workshop

Van taak naar toets: samenhang creëren in je opdrachten.

Schrijfopdrachten, presentaties, projecten: hoe zorg je bij dit soort opdrachten voor een goede samenhang tussen taken, beoordelingscriteria en leerdoelen? In deze workshop maak je kennis met een specificatie-grid dat je daarbij kan helpen, zowel bij het ontwerpen van een nieuwe opdracht als bij het evalueren en borgen van de toetskwaliteit. Na een korte inleiding ga je zelf aan de slag met een voorbeeld, waarna we samen bespreken hoe je deze ervaring kunt toepassen in je eigen praktijk.

Mieke Latijnhouwers, toetsdeskundige, Wageningen Universiteit

Roos Köhler, onderwijsadviseur en trainer, Wageningen Universiteit

Donderdag Movie

Jonge kinderen zitten in de stress over toetsen. Waar komt die druk vandaan? Pointer, KRO-NCRV, 2023

Vrijdag 14 november

10:00-11:00

Vorm: workshop

Sneak preview Borgen van toetsing in innovatief onderwijs.

Deelnemers krijgen een sneak preview van de inhoud van het addendum (toevoeging) Borgen van toetsing in innovatief onderwijs dat eind 2025 verschijnt bij de (geactualiseerde) Handreiking Examencommissies van de Vereniging Hogescholen. Deze workshop wordt verzorgd door Irene Biemond, senior onderwijskundige/toetsdeskundige van Hogeschool Van Hall Larenstein en projectleider Addendum Borgen van toetsing in innovatief onderwijs.

Irene Biemond, Senior onderwijskundig adviseur bij Hogeschool Van Hall Larenstein

Volgt

Vorm: workshop

Authenticiteit, integriteit en AI: (her)ontwerp je onderwijs- en toetprogramma.

De opkomst van generatieve AI vraagt om een herziening van curriculumontwerp en het waarborgen van de authenticiteit van studentwerk. Plagiaatscanners zijn niet langer voldoende; validiteit en betrouwbaarheid van beoordelingen moeten op andere manieren worden beschermd. In plaats van achteraf controleren, pleiten we voor preventie tijdens het leerproces. Het pedagogisch-didactisch model voor fraudepreventie (Kolen & Haasakker-van Leeuwen, 2024) biedt een krachtig kader voor een ‘AI-bestendig’ curriculum. In deze sessie bieden we je de eerste handvatten om jouw curriculum en toetsprogramma te analyseren met behulp van dit model. Je vertrekt met de eerste ideeën om authenticiteit te verankeren in je onderwijs – ongeacht of studenten generatieve mogen AI gebruiken of niet.

Brigit Kolen, Fontys

Coreline Haasakker-van Leeuwen, Fontys

De link volgt

Vrijdag Movie

Leren en Toetsen: Samen naar Succes! Inaugurale rede Prof. Dr. Desirée Joosten-ten Brinke, Hoogleraar leren en toetsen aan de Universiteit Maastricht, 2024