Twee populaire aforismen over AI zijn:
- “Je zult niet vervangen worden door AI maar je zult vervangen worden door iemand die weet hoe AI te gebruiken”
- “Iedere docent/opleiding die vervangen zou kunnen worden door AI moet vervangen worden door AI”.
Dat is bedreigend en beangstigend, zeker als je op dit moment leest dat in de technologie-sector 16.000 banen op de tocht staan. Toch is dit geen pleidooi om angst te zaaien. Integendeel, AI in onderwijs biedt enorme mogelijkheden om onderwijs en toetsing beter te maken. Maar dat vereist wel een omdenken van enorme proporties. AI gebruiken om bestaande processen te vervangen is meest waarschijnlijk niet de oplossing. Wel een fundamentele heroriëntatie op wat het doel van onderwijs en toetsing is.
In deze buitenkring deelt Lambert Schuwirth hierover zijn gedachten. Lambert is één van de grondleggers van programmatisch toetsen. Denk jij hierover mee?
Klik hier om de presentatie van deze bijeenkomst te downloaden
Klik hier om de opname van deze bijeenkomst te bekijken